Kano's
7 kano's - Dolfijnen
Bij de groep hebben we 7 kano's. Alle kano's zijn geschikt voor 4 personen. De kano's zijn van het type Coleman RAM-X 15. Ze hebben een lengte van 4,6 m. De kano's zijn voorzien van luchtkasten en zijn dus onzinkbaar. Bovendien zijn ze gemaakt van polyethyleen, wat erg goed bestand is tegen beschadigingen. We zijn erg tevreden over onze kano's.
Lelievletten
64 - Verkocht
Deze vlet is in 1958 gebouwd voor de Mussinga Rijn groep uit Bennekom. Eind 2000 is hij in nogal slechte staat bij onze groep terecht gekomen. Met de loodsen is toen flink wat werk verzet. We hebben de vlet helemaal kaalgehaald, laswerk verricht en hem uitgedeukt. Een jaar later hadden we nieuwe buikdenningen aangeschaft. Toen bleek dat de spanten er schots en scheef in zaten. Er zijn toen 3 spanten vervangen. Omdat we toch bezig waren met lassen, hebben we er meteen bevestigingsogen voor een boegspriet op gelast. Als je ziet hoe de 64 er nu uit ziet, dan kunnen wij als groep niet anders dan tevreden zijn over het behaalde resultaat. In 2011 hebben we de 64 verkocht, omdat we er een nieuwe vlet via het vlettenproject bij hebben gekregen.
73 - Dolfijn - Verkennersvlet
Dit casco is in 1996 voor onze groep gebouwd door leerling-lassers van Verolme Botlek. Het oude casco is datzelfde jaar zonder zeilnummer verkocht aan de Cranenborgh-groep in Bleiswijk en kreeg daar nummer 1409. Dat was echter niet de eerste keer dat het casco een ander nummer kreeg. Het oude casco is in 1960 gebouwd als nummer 131 (voor de Cornelis Tromp groep uit Rotterdam). Zij verkochten het casco aan ons met zeilnummer 73. Dat nummer hadden ze nog in bezit, maar de vlet met dat nummer bestond niet meer. De 73 is bij ons jarenlang in gebruik geweest als loodsen-vlet. Met ingang van 2002 is echter besloten om hem in te zetten als verkenners-vlet.
278 - R-bij-boot - Loodsenvlet
Deze boot hebben we in 2006 2e hands aangeschaft. Met kaagcup heeft hij de eerste prijs in veld 2 van de vrije klasse veroverd. De vlet was oorspronkelijk in het bezit van de Willem de Zwijgergroep in Rotterdam. Daar lag hij al jaren stil op de kant wegens gebrek aan tuig. Wij hadden nog een tuig liggen en deze groep kreeg via een project een complete nieuwe vlet. Dus wij konden hem overnemen. Er is druk gelast en geverfd aan deze boot (toen hij eindelijk klaar was stond alle verf er in 8 dagen op). En het is met inspanning van de loodsen en Wilde Vaart gelukt om hem voor Kaagcup helemaal klaar te hebben.
580 - Verkocht
Deze vlet (uit 1971) is in 1987 2e hands bij onze groep gekomen. Daarvoor was hij van de Lischgroep uit Rotterdam. De originele mast was van staal. Op een gegeven moment was dit de meiden-bak. Toen is de (zware) stalen mast vervangen door een houten. Dat scheelde behoorlijk wat gewicht met het mast omhoog zetten. Deze vlet is een tijd lang de Wilde Vaart vlet geweest. Op een gegeven moment was er echter geen Wilde Vaart meer. Toch moest er onderhoud worden gepleegd. Dat zorgde ervoor dat deze vlet achteruit ging. Toen het vlak, de kimmen en de zwaardkast te dun waren, hebben wij hem verkocht. Dat was eind 2001, toen we de 64 al hadden.
1128 - Zeeleeuw - Verkennersvlet
1129 - Zwaardvis - Verkennersvlet
Voor deze 2 vletten is de geschiedenis dezelfde. Dit zijn de eerste 2 vletten die in het bezit kwamen van onze groep. Ze zijn in het najaar van 1983 in Delft aangekomen, spiksplinternieuw van de Beenakkerwerf in Kinderdijk. Één van de ouders heeft het geld geleend voor de aanschaf.
Deze vletten zijn al jarenlang verkennersvletten en worden dan ook goed onderhouden. Er zit nauwelijks roest op, waardoor het onderhoud ook vrij gemakkelijk is.
1538 - Wiebe D - Wilde Vaart (bakskleur wit)
Vanwege het toenemend aantal leden is sinds september 2004 gezocht naar een nieuwe vlet voor de zeeverkenners. Het is zelfs voorgekomen dat we met 10 man in een vlet zaten. Dat zeilt toch niet meer zo prettig. De vlet is op 17 november aangekomen in Delft. De vlet is overigens gebouwd door stichting 'behoud de trix'. De vlet is gefinancieerd door de donaties van een aantal ouders, waarvoor zeer hartelijk dank.
1692 - Nieuw!
Via het project "Vletten bouwen op de Maas" 2010-2011, georganiseerd door "KMR" en "Nederland Maritien Land" hebben we op een unieke manier deze nieuwe vlet gekregen. "IRO" sponsorde het staalpakket en de complete tuigage. Leerlingen van het "Gemini College Ridderkerk" hebben de vlet in elkaar gelast en het houtwerk gelast. Het lassen gebeurde bij "Stre@m opleidingen" op het terrein van "Damen Shiprepair Schiedam" . Het schilderen wordt door de groep zelf gedaan. Al met al een mooie manier om een nieuwe vlet te verkrijgen.
Lelieschouw
47 - Spuit 11 - Wilde Vaart
Deze boot op NaWaKa 1992 door ons gekocht. Sinds 2004 wordt hij weer wekelijks gebruikt door de Wilde Vaart. Zij zeilen er ook de Kaagcup mee. De schouw is in goede staat. Er zitten bv nieuwe buikdenningen en een nieuw roer in. Ook aan het staalwerk is de afgelopen jaren veel gedaan (sleepoog, kikkers, landvastogen, bevestiging zijzwaarden). Het bouwjaar van deze boot is 1961. Hij is gebouwd door de fa. Zijma (of Zijnma) te Amsterdam.
Sleper
Paasei - Wilde Vaart
In februari 2004 kwam de Nautilus in het bezit van deze reddingsboot afkomstig van boorplatform de Stena Dee, eigendom van een Zweeds bedrijf. Door de vorm onstond er al snel de bijnaam "Paasei", sinds 2011 heet de boot dat ook echt zo. Het Paasei was uitgerust met een uitwendige sprinklerinstallatie voldoende om 10 minuten door brand te kunnen varen bij een buitentemperatuur van 1300 °C (binnentemperatuur 26 °C). Door middel van perslucht kon overdruk gemaakt worden.Het Paasei is in het bezit van de Wilde Vaart, die hem een beetje heeft aangepast. Zo zijn de luchtflessen (3x50L) en enkele zitbanken verwijderd om wat ruimte te maken en zijn in de plaats van de hijshaken bolders gemaakt om goed te kunnen slepen. Achterin is op middelhoogte een dek gemaakt waardoor er een soort machinekamer onder ontstaan is. Daarin zitten dan de motoren de accu’s. Op het “zoldertje” boven de machinekamer is ruimte om te slapen. In totaal kunnen er ongeveer 8 personen in het Paasei liggen. Verder is de boot voorzien van een lenspomp en een acculader die op walstroom werkt, zodat de accu's ook in conditie worden gehouden als er niet gevaren wordt. In de motor zit een verwarmingselement. Door even de motor voor te verwarmen kan in de winter heel gemakkelijk weggevaren worden. Naast het slepen is het Paasei ook goed geschikt bij kampen, doordat makkelijk veel bagage kan worden meegenomen.
Technische informatie
Wachtschepen
Energie
Aangeschaft op 22 oktober 1982. Het schip is in 1930 gebouwd in Alphen aan de Rijn. Bij de aanschaf zat er een 4 cilinder Lister 89 pk motor in. Het laadvermogen was 87 ton. De Energie is 26 meter lang en 4,20 meter breed. Dit schip wordt gebruikt als kampschip. De zeeverkenners gaan er elk jaar mee op zomerkamp. Ook met Kaagcup gaat hij elk jaar weer mee, maar dan als loodsenschip. In het ruim zijn 21 kooien (slaapplaatsen). Verder is er ook een keuken en een wc. Ook met takelen wordt de Energie elk jaar weer gebruikt. Het takelen dient met de hand te gebeuren. Op dit moment staat er een 6 cilinder MAN D0026M-1 in, met een vermogen van 80 pk. Ook staat er een 4 cilinder diesel, 3 fase, 22KvA bij 1500 RPM aggregaat in. Meer informatie over de Energie vind u hier
Corbulo
Opgeleverd in februari 1923. De afmetingen zijn 50 x 6.60 meter. Dit schip is in 1988 bij onze groep gekomen. De oud-schipper komt nog steeds regelmatig langs op zijn voormalig schip en vertelt dan fantastische verhalen over het verleden.
De Corbulo vaart nu ongeveer 2x per jaar. Het is eigenlijk meer ons drijvende clubhuis. In de Corbulo staat een 6 cilinder MAN van 150 pk. Deze motor heeft een maximaal toerental van 800 toeren per minuut. Het geluid ervan is ook fantastisch om te horen. In de Corbulo staat tegenwoordig een aggregaat van hetzelfde type als in de Energie. Het ruim is onderverdeeld in 2 lokalen (zeeverkennerslokaal en dolfijnenlokaal), een keuken, 4 wc's en een 'loods'. De geschiedenis van de Corbulo vind u hier